- A. Methodenleer
- 1. Uitgangspunten
- 1.1 Belangen
- 1.1.2 Empirische cyclus
- 1.2 Context
- 1.3 Cultuur
- 1.4 Kaders
- 1.5 Positie
- 1.5.1 Subject
- 1.5.2 Object
- 1.6 Succescriteria
- 1.7 Wederkerigheid
- 1.8 Interactiviteit
- 1.9 Randvoorwaarden
- 2. Ordenen
- 2.1 Begrippen
- 2.1.1 Methodish werken
- 2.1.2 Kwaliteiten
- 2.1.2.1 Functionaliteit
- 2.1.3 Kwantiteit
- 2.1.4 Doelen
- 2.1.5 Kaders
- 2.1.6 Posities
- 2.1.7. Meta-kennis
- 2.1.8 Voorwaarden
- 2.2 Methodiek-modellen
- 2.2.1 PDCA-cyclus
- 2.3 Theorieen
- 2.4 Paradigma
- 2.5 Wereldorientatie & Mensbeeld
- 3. Levensloop
- 3.2 Sociaal-wetenschappelijke theorieen
- 4. Historie
- 5. Contrasten
- 6. Bronnen
- Inleiding methodenleer
- B. Methode
- 1. Algemeen pragmatisch model
- 1.1. Toelichting APM
- 1.1.1. Anamnese E T
- 1.1.1.1. Gerichte anamnese E T
- 1.1.1.2 Hulpvraag verhelderen E T
- 1.1.1.3 Algemene anamnese E T
- 1.1.2 Soorten diagnoses
- 1.1.3 Klinisch-diagnostisch redeneren
- 1.1.4 Indicatiechecklist
- 1.1.5 Aanvullend onderzoek
- 1.1.6 Diverse zoekstrategieen
- 1.2 Stappenplan APM
- 1.2.1 Kennismaking V
- 1.2.1.1 Persoon tot persoon
- 1.2.1.1.1 Sociale introductie
- 1.2.1.2 Reden komst
- 1.2.1.3 Gespreksdoel
- 1.2.1.4 Gespreksagenda
- 1.2.2 Diagnostiek V
- 1.2.3 Indicatiestelling V
- 1.2.4 Informed consent V
- 1.2.5 Oplossing
- 1.2.5.1 Oplossingsproces
- 1.2.6 Evaluatie V
- 1.3 Filosofie APM
- 1.3.1 Discriminerend vermogen
- 1.3.2 ZEBRA
- 1.3.3 Diversiteit & Maatwerk
- 1.3.4 Empowerment
- 1.3.5 Ordening
- 2. Systemische werkvormen
- 2.1 DTM
- 2.1.1 Toelichting DTM
- 2.1.1.1 Beslissen is alles
- 2.1.1.2 Samen beslissen
- 2.1.1.3 Samen ontwerpen
- 2.1.1.4 Ondersteuning
- 2.1.2 Stappenplan DTM
- 2.1.2.1 Instrumentarium
- 2.1.2.1.1 Fysieke instrument
- 2.1.2.1.2 Programatuur
- 2.1.2.1.3 Logistiek
- 2.1.2.2 Speelveld
- 2.1.2.2.1 Leren beslissen
- 2.1.2.2.2 Casus: Twee opties
- 2.1.2.2.3 Rationele besluitvorming
- 2.1.2.2.3.1 Fasenmodel
- 2.1.2.2.4 Alleen beslissen
- 2.1.2.2.5 Gezamenlijk beslissen
- 2.1.2.2.5.1 Twee beslissers, twee opties
- 2.1.2.2.5.2 Referentiekaders
- 2.1.2.2.5.3 Counseling
- 2.1.2.2.5.4 Groepsbeslissingen
- 2.1.2.2.5.4.1 Clusteren
- 2.1.2.2.5.4.2 Kaderen
- 2.1.2.2.5.4.3 Hulpframes
- 2.1.2.2.6 Disruptief beslissen
- 2.1.2.2.6.1 Moderator
- 2.1.2.2.6.2 Info clusteren
- 2.1.2.2.6.3 Hulpframes
- 2.1.2.2.7 Configuraties
- 2.1.2.2.7.1 Projectcanvas
- 2.1.2.2.7.1.1 Incidenten
- 2.1.2.2.7.1.1 Wat-vraag
- 2.1.2.2.7.1.1.1 Doel
- 2.1.2.2.7.1.1.2 Resultaat
- 2.1.2.2.7.1.1.2 Wie-vraag
- 2.1.2.2.7.1.1.2.1 Betrokkenen
- 2.1.2.2.7.1.1.3 Scope
- 2.1.2.2.7.1.1.4 Succesfactoren
- 2.1.2.2.7.1.1.5 Het projectdoel
- 2.1.2.2.7.1.3.1 Risico's
- 2.1.2.2.7.1.4 Kader-vraag
- 2.1.2.2.7.1.4 Stakeholders
- 2.1.2.2.7.1.5 Waarmee-vraag
- 2.1.2.2.7.1.6 Eindframe
- 2.1.2.2.7.2 A3
- 2.1.2.2.7.2.1 Missie & Visie
- 2.1.2.2.7.2.2 AMORE-schema
- 2.1.2.2.7.2.3 Procesinrichting
- 2.1.2.2.7.2.4 Instructie
- 2.1.2.2.7.2.5 Benchmarken
- 2.1.2.2.7.3 Hoe-vraag
- 2.1.2.2.7.3.1 Activiteitenbord
- 2.1.2.3 Collectieve besluitvorming
- 2.1.2.3.1 Groepsopdrachten
- 2.1.2.3.1.1 Werkkader
- 2.1.2.3.1.2 Constructief perspectief
- 2.1.2.3.1.3 Groeiperspectief
- 2.1.2.3.1.4 Synergie
- 2.1.2.3.1.5 Hogere doel
- 2.1.2.3.2 Rollen
- 2.1.2.3.2.1 Moderator
- 2.1.2.3.2.2 Metaforische rollen
- 2.1.2.3.2.3 Opdrachtgever
- 2.1.2.3.2.4 Organisator
- 2.1.2.3.2.5 Beslissers
- 2.1.2.3.3 Scenario
- 2.1.2.4 Volwasseneneducatie
- 2.1.2.4.1 Veiligheid
- 2.1.2.4.2 K&V
- 2.1.2.4.3 Methodisch werken
- 2.1.2.5 Alternatieve scenario's
- 2.1.2.5.1 Waarderend onderzoek
- 2.1.2.5.1.1 Uitgangspunten
- 2.1.2.5.2 Design Thinking
- 2.1.2.5.3 Bricoleren
- 2.1.2.5.5 Psycho-educatie
- 2.1.2.5.6 Verandermanagement
- 2.1.2.6 Resultaten
- 2.1.2.6.1 Testimonials
- 2.1.2.6.1.1 S de Rooy
- 2.1.2.6.1.2 J van Lankhorst
- 2.1.2.6.1.3 R de Vink
- 2.1.2.6.1.4 D Jaarsma
- 2.1.2.7 Ontwikkeling
- 2.1.3 Filosofie DTM
- 2.2 Design Thinking
- 2.2.1 Toelichting DT
- 2.2.2 Stappenplan DT
- 2.2.2.1 Archeologie
- 2.2.2.2 Paradox
- 2.2.2.3 Stakeholders
- 2.2.2.4 Scenario's in stappen
- 2.2.3 Filosofie DT
- 2.2.3.1 Bricolage
- 2.2.3.2 Speelsheid
- 2.2.3.2.1 Speelveld
- 2.2.3.3 Visualisatie
- 2.2.3.3.1 Hulpmiddel
- 2.2.3.4 Multi-level
- 2.2.3.5 Stakeholders
- 2.2.3.6 TEAM
- 2.3 Directieve psycho-educatie
- 2.3.1 Toelichting DPE
- 2.3.1.1. Grotere plaatje
- 2.3.1.2 Rationale
- 2.3.1.3 Contra-indicaties
- 2.3.1.4 Reflectie
- 2.3.1.5 Casus
- 2.3.1.5.1 Introductie
- 2.3.1.5.2 Oorzaak & Gevolg
- 2.3.1.5.3 Klachten
- 2.3.1.5.4 Kennismaking
- 2.3.1.5.5 Reactie
- 2.3.1.5.6 Dilemma
- 2.3.1.5.7 Balanceren
- 2.3.1.5.8 Huiswerk
- 2.3.1.5.9 Slot
- 2.3.1.6 Achtergronden PT
- 2.3.2 Stappenplan DPE
- 2.3.2.1 Kennismaken
- 2.3.2.2 Stoom afblazen
- 2.3.2.3 Ambivalentie
- 2.3.2.4 Positief label
- 2.3.2.5 Huiswerk
- 2.3.2.6 Altijd lukkend
- 2.3.2.7 Uitdagen
- 2.3.2.8 Succes betwijfelen
- 2.3.2.9 Afscheid
- 2.3.3 RET
- 2.3.3.1 Opsporen
- 2.3.3.4 Aan de slag
- 2.3.3.4 Casus verpleging
- 2.3.3.5 ABC-schema
- 2.3.3.5 Redelijke gedachten
- 2.3.3.6 ABCDE
- 2.3.4 Filosofie DPE
- 2.4 Bricoleren
- 2.4.1 Toelichting bricoleren
- 2.4.1.1 Omdenken
- 2.4.2 Stappenplan bricoleren
- 2.4.3 Filosofie bricoleren
- 2.4.3.1 Creatief denken
- 2.4.3.1.1 Probleem
- 2.5 Diversificatie kapitalen
- 2.5.1 Toelichting kapitalen
- 2.5.1.1 Innovatief kapitaal
- 2.5.1.2 Intellectueel kapitaal
- 2.5.1.3 Operationeel kapitaal
- 2.5.1.4 Psychologisch kapitaal
- 2.5.1.5 Sociaal kapitaal
- 2.5.1.6 Cultureel kapitaal
- 2.5.1.7 Oogsten
- 2.6 LEAN-principes
- 2.7 Projecten
- 3. Sociaal-wetenschappelijke vaardigheden
- 3.1 Toepassingen sociale wetenschappen
- 3.1.1 Cocreatie-model
- 3.1.1.1 Toelichting cocreatie
- 3.1.1.2 Stappenplan cocreatie
- 3.1.1.2.1 Doelen stellen Cocreatie
- 3.1.1.2.2 Takenpakket correctie
- 3.1.1.2.3 Rollen cocreatie
- 3.1.1.2.4 Scenario's
- 3.1.1.3 Filosofie Cocreatie
- 3.1.2 Conferentiemodel
- 3.1.3 Educatiemodel
- 3.1.4 Psycho-educatiemodel
- 3.1.5 Universele factorenmodel
- 3.1.5.1 Relatie
- 3.1.5.2 Rationale
- 3.1.6 Programma's
- 3.2 Sociaal-wetenschappelijke theorieen
- 3.2.1. Cognitieve psychologie
- 3.2.1.1 Bottleneck CP
- 3.2.1.2 Toelichting CP
- 3.2.1.2.1 Beperking werkgeheugen
- 3.2.1.2.2 Meerslag-Leren
- 3.2.1.2.3 Creatief abstraheren
- 3.2.1.3 Praktische ondersteuning CP
- 3.2.2 Sociale Psychologie
- 3.2.2.1 Bottleneck SP
- 3.2.2.2 Toelichting SP
- 3.2.2.2.1 Interne afstemmingsvragen
- 3.2.2.3 Praktische ondersteuning SP
- 3.2.3 Emotiepsychologie
- 3.2.3.1 Bottleneck EP
- 3.2.3.2 Toelichting EP
- 3.2.3.2.1 Dual processing
- 3.2.3.2.2 Training
- 3.2.3.3 Praktische ondersteuning EP
- 3.2.4 Motivatiepsychologie
- 3.2.4.1 Bottleneck MP
- 3.2.4.2 Toelichting MP
- 3.2.4.3 Praktische ondersteuning MP
- 3.2.5 Communicatieleer
- 3.2.5.1 Bottleneck CL
- 3.2.5.2 Toelichting
- 3.2.5.3 Praktische ondersteuning CL
- 3.2.6 Veranderkunde
- 3.2.6.1 Bottleneck veranderkunde
- 3.2.6.2 Toelichting VK
- 3.2.6.2.1 Plek der moeite
- 3.2.6.2.2 Cocreatie
- 3.2.6.2.3 Lerende organisatie
- 3.2.6.2.4 Fasering
- 3.2.6.3 Praktische ondersteuning VK
- 4. Technieken
- 4.1 Nadenken
- 4.2 Observeren
- 4.3 Genereren
- 4.3.1 Braintechnieken
- 4.3.1.1 Brainstormen
- 4.3.1.1 Brainstorming
- 4.3.1.3 Brainwriting
- 4.3.1.4 Braindrawing
- 4.3.1.5 Brainwalking
- 4.3.2. Brain-netting
- Inleiding methode V E T O
- x Pascal Godsbewijs
- C. Kwaliteitsmanager
- D. Ervaringsdeskundigheid
- E. Studiemodules