2.3.1.3.6.2 Rationale

Psycho-educatie als directieve interventie sluit aan bij de verwerkingstheorie en de daarop gebaseerde communicatiestrategieën bij verlieservaringen. Enkele uitgangspunten daarbij zijn:

Hoe doe ik dat?

1. U slecht oude 'irrationele' aannames, zoals bijv. iedereen maakt fouten behalve ik. In volgorde en communicatieve termen gaat om de herziening van de volgende inhoudelijke cognitieve schemata:

 2. U faciliteert het toelaten van de meest fundamentele en daarmee meest pijnlijke emoties en cognities door kader te creëren waarbinnen ambivalentie wordt omgezet van twee gelijktijdig-tegenstrijdige, naar twee sequentieel-tegenstrijdige inhouden. Dit laatste biedt de mogelijkheid dat beide inhouden (zinloos en zinvol) waar zijn, zij het op verschillende momenten

3. U zorgt voor een goede werkrelatie tussen therapeut en patiënt. Om de confrontatie met dermate pijnlijke emoties te kunnen verdragen, is zeer intense emotionele steun noodzakelijk. CAVE: die steun, en vooral de intimiteit ten gevolge van de optredende (tegen)overdracht, is voor niet-professionals vaak onhanteerbaar! 

Meer weten? Zie Psycho-educatie