2.3.1.2.4.7 Creatief kapitaal

Creatief kapitaal is het vermogen om complexe vraagstukken op te lossen met behulp van 'ongebruikelijke' methoden zoals omdenken, buiten de box denken etc. Veel problemen zijn onoplosbaaar zolang men binnen een vast kader blijft, bijvoorbeeld het financiële kader. Kapitaaldiversificatie maakt de flexibele en daarmee ook gelijktijdige toepassing van kapitalen mogelijk die nodig is om innovatieve oplossingen te creëeren. 

Hoe doe ik dat?

  1. U begint met een goed verhaal. Verhalen leiden tot een dieper en breder inzicht en tot meer emotie. Een kwalitatief goed verhaal is helder, compleet, maakt met voorbeelden het praktisch gebruik van producten of diensten duidelijk, geeft vertrouwen in de organisatie, is te verbinden/correspondeert met de dagelijkse ervaring en is waarachtig
  2. U hanteert het motto van de Saint Exupery: "Wie wil dat mensen boten bouwen, moet ze geen bouwplan geven, maar vertellen hoe mooi het is om te varen"
  3. U vergeet echter niet het motto van Jan Schaefer: "In gelul kun je niet wonen"
  4. U gaat aan de slag! 
  5. U beperkt uw oogst niet tot resultaten of output in termen van kenniscreatie uit zaken als een narratieve functie, dialoog, ‘stage directions’, ‘screen scripts’, maar denkt daarbij ook aan outcome in de vorm van 'Creation of meaning', het bieden van een nieuw perspectief en daarmee het opheffen van demoralisatie. 

Meer weten? Zie Kapitalen